Dutch information Visualisation Event 2016 - DIVE2016
Dutch information Visualisation Event 2016 - DIVE2016
23 June 2016
€ 225
10.00 Welkom door dagvoorzitter Johan van den Bosch
10.15

Keynote: in slechts 9,5 tips naar ruim 500 medewerkers

Ben de Jong, ABNAMRO en Michel Dekker, Nova Silva

 

Voor de meeste van ons die actief zijn in datavisualisatie zijn Edward Tufte, Stephen Few, Alberto Cairo & Any Kirk bekende namen. Net als hun gedachtegoed.  Alleen is die bekendheid niets waard als we dit gedachtegoed niet onder de aandacht brengen bij het grote publiek.

Vrijwel iedere kantoormedewerker heeft de beschikking over applicaties, zoals Excel, waarmee data gevisualiseerd kan worden. Jammer dat de kennis en ervaring om data goed te visualiseren bij slechts een fractie aanwezig is. In 2014 worstelde Ben de Jong van de ABN AMRO bank met deze uitdaging: hoe kunnen we de datavisualisaties binnen de bank verbeteren? Iedereen op een meerdaagse training sturen is op voorhand uitgesloten, want de meeste mensen weten niet eens dat er een probleem is. Ben zocht tijdens de DIVE van 2014 hulp en is toen samen met Michel Dekker aan de slag gegaan met deze uitdaging. Tijdens hun presentatie zullen Ben en Michel jullie meenemen op hun reis die begon op de DIVE in 2014 en haar voorlopige hoogtepunt bereikte bij Gerrit Zalm eind 2015.

11.15 Koffie en thee pauze
11.45 Datavisualisatie en Storytelling
Mark Geljon, GriDD

Mensen meenemen in de ware betekenis van data. Een essentiële vaardigheid voor iedere BI professional. Het goed communiceren van en over de inzichten die er zijn, en zorgen dat deze resulteren in de juiste beslissingen, bepalen het succes van iedere BI aanpak. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat data écht op de juiste manier wordt geïnterpreteerd, hoe neem je de toehoorder mee in de essentie van de verbanden en hoe breng je het op data gebaseerde verhaal zó dat het door de toehoorder ook daadwerkelijk als een verhaal wordt gezien (en niet als een onbegrijpelijke brij van feiten…). Daarover gaat de presentatie van Mark Geljon, visualisator en story architect. Op basis van een rij praktische visualisatie voorbeelden en een eenvoudig framework voor storytelling ben je na deze talk beter in staat je omgeving te overtuigen en de data te laten spreken.
12.45 Lunch
14.00 Parallelsessie 1

Workshop:
9,5 tips voor betere datavisualisatie: in minder tijd naar meer inzicht
Michel Dekker 

 

Onderdeel van de datavisualisatie-reis binnen de ABN AMRO bank was een workshop van een dagdeel waarbij de deelnemers zelf de 9,5 tips leerden toepassen op hun eigen datavisualisaties. Tijdens de workshop vandaag maakt u kort kennis met de 9,5 tips en past u deze toe op een praktijk casus.

 
Parallelsessie 2

Workshop:
Visualisatie by Excel

David Hoppe

 




"Werk je iedere dag met Excel? En wil je er meer mee maar weet je niet hoe? Laat je dan inspireren in deze breakout sessie waarin communicatie & visualisatie expert David Hoppe je mee neemt in een verkenningstocht naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van Excel met als doel om interactieve visualisatie en dashboard toepassingen te ontwikkelen. 

 

Maak in vogelvlucht kennis met: 

  • gebruiker interactie concepten
  • gevorderde Excel functies en formules 
  • workarounds voor visualisatie en interactie effecten
Je zult versteld staan wat Excel aan mogelijkheden biedt zodra je buiten de kaders durft te denken. De ogenschijnlijk beperkende omgeving van het Excel werkblad zal van verrassend toegevoegde waarde blijken. En als je denkt dat David al dit moois met behulp van VBA realiseert, dan kom je bedrogen uit. 
Alle voorbeelden in deze breakout sessie bevatten exact 0 regels computer-code." 
Parallelsessie 3
Workshop:
IBCS als kapstok voor
organisaties

Ronald van Lent



Hoe leesbaar zijn de rapportages
waar u dagelijks mee werkt? En
welke invloed heeft dit op uw
uiteindelijke strategische beslissingen,
met alle bijbehorende risico's voor uw organisatie?

De hoeveelheid beschikbare
informatie groeit dagelijks, maar de doorlooptijd om beslissingen
te nemen wordt steeds korter.
Ondanks het toepassen van datavisualisaties, ontbreekt
het bij de meeste rapporten en
presentaties aan de onderliggende boodschap. Ook zijn de visuele
weergaven niet uniform over de rapportages, waardoor het nog
steeds veel tijd kost om een
rapportage te doorgronden.

 

IBCS -International Business Communication Standards-
is een uniek datavisualisatie
concept, waarin naast visuele,
ook de semantische en conceptuele regels worden vastgelegd voor het leveren
van management informatie.
Juist deze combinatie maakt het geschikt om door organisaties geadopteerd te worden in tegenstelling tot alleen een datavisualisatie concept. IBCS is al door meerdere grote (internationale) organisaties geadopteerd en heeft z'n toegevoegde waarde bewezen, zoals: Philips, Deutsche Telekom, Credit Suisse, International Card Services, Coca Cola, etc.

 

Aan de hand van de 7 stappen van de SUCCESS formule wordt het IBCS concept toegelicht middels sprekende voorbeelden.

 
15.30 Koffie en thee pauze
16.00 Een uit de hand gelopen hobby
11 tegen 11, Sander IJtsma 

In 2010 ben ik 11tegen11 begonnen als weblog met tactische analyses over voetbalwedstrijden. Dit is onder andere gestimuleerd door de opkomst van Zonal Marking, negen maanden daarvoor. Op die site schreef Michael Cox, toen nog student politicologie, als hobby op een tactische manier over wedstrijden, omdat hij die manier van kijken zelf altijd het meest interessant vond. Deze invalshoek ontbrak toen, en eigenlijk tot op heden, volkomen in de mainstream voetbaljournalistiek.

Op 11tegen11 heb ik zo'n twee jaar analyses over wedstrijden en teams geschreven waarin tactiek de boventoon voerde, totdat ik tot de conclusie kwam dat ik argumentatie miste. Alle analyse was zuiver gestoeld op mijn persoonlijke observaties, maar ook mijn bril raakte gekleurd door resultaten en in drukke tijden kwam een stukje soms niet verder dan de vooraf geschreven inleiding, aangevuld met de doelpuntenmakers en een paar regels observatie.

Mijn conclusies destijds was dat ik data moest zien te krijgen. Op basis van die data kon ik dan mijn hypotheses vormen, toetsen en waar nodig aanpassen. Gelukkig bood mijn inmiddels opgebouwde netwerk uitkomst en kon ik via Infostrada wat zeer ruwe data van voetbalwedstrijden bemachtigen. Schoten, balbezit, dat soort grove metrics. Hiermee ben ik aangesloten bij een handvol andere enthousiastelingen en hebben we op verschillende blogs met deze data leuke metrics gebouwd waarvan sommigen (mn PDO en TSR, voor de liefhebber) nog altijd worden gebruikt. Lees meer


17.00 Afsluiting van de dag onder het genot van een drankje en hapje

BI-Podium Yearbook
2013 - 2014Order or take a peek >
Aankomende events
BI-Podium Tweets
My week on Twitter 🎉: 3 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/u5N1GjTIw1
My week on Twitter 🎉: 1 Mention. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/H0N38mlJb9
My week on Twitter 🎉: 3 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/iWLy5wbhEY
My week on Twitter 🎉: 4 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/WuLhYpOPjp
My week on Twitter 🎉: 3 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/pTUCzRdVC9
My week on Twitter 🎉: 1 Like, 6 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/MXPRpEwxoi
My week on Twitter 🎉: 4 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/9GLK4mVJdf
My week on Twitter 🎉: 1 Mention, 4.76K Mention Reach, 5 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/2tmmNPgxzC
My week on Twitter 🎉: 1 Like, 4 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/ENUyvQ5qxJ
My week on Twitter 🎉: 1 Mention, 4.7K Mention Reach, 2 New Followers. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/X3fqtNWmZs
My week on Twitter 🎉: 1 Like. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/sQZVxarDYu
Dit doet me weer beseffen hoe trots ik ben dat ik een vrouw ben
Zit vol verbazing te luisteren naar #rtllatenight over #ING. Ik zit al meer dan 60 dagen te wachten op een betaling van een factuur.
My week on Twitter 🎉: 21 Likes, 15 Retweets, 11.9K Retweet Reach. See yours with https://t.co/hRFagP1Rl9 https://t.co/1vk9P9xh8g
@daanbakboord Hè Daan, was je er ook!! Heb ik je toch helemaal gemist! Jammer
#ctdata Data in de Directiekamer: gemist?! Erg jammer voor je! Hou #ctdata in de gaten komen nog meer mooie onderwerpen
#ctdata: tipje van de sluier: vraag altijd wat is het probleem? Dat in aansluiting met wat je als business nodig hebt.
Houd mij op de hoogte